Δευτέρα, 26 Σεπτεμβρίου 2011

ΠΕΚ Πάτρας, Σεπτέμβριος 2011


Για την ενότητα 4β. Σχέδια εργασίας, ερευνητικές εργασίες (projects), ομαδοσυνεργατική προσέγγιση, λειτουργία των ομάδων. (Εργαστήριο: 4 ώρες) στον μαυροπίνακα ως σχέδιο δράσης των ομάδων (συμμετείχαν ειδικότητες Φιλολόγων, Θεολόγων, Αγγλικής, Ιταλικής και Γερμανικής φιλολογίας) είχαν γραφτεί τα εξής:

1η ομάδα
Θέμα Ερευνητικής εργασίας (ενδεικτικά): Η ελληνική γλώσσα και τα ψηφιακά μέσα επικοινωνίας (ΤΠΕ, ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης, κινητή τηλεφωνία) ή
άλλη επιλογή θέματος της ερευνητικής εργασίας
Η ομάδα πρέπει να παρουσιάσει:
  • Κριτήρια επιλογής του θέματος και της
  • Συγκρότησης των ομάδων
  • Κατανομή των εργασιών
  • Παρακολούθηση των εργασιών (πώς;)
  • Μεθοδολογικά εργαλεία
  • Πηγές πληροφόρησης
  • Τρόποι παρουσίασης της εργασίας
  • Τρόπος αξιολόγησης των ομάδων
2η ομάδα
Θέμα: Οργάνωση μικροδιδασκαλίας  για μία τάξη οργανωμένη σε ομάδες
Η ομάδα πρέπει να παρουσιάσει τη διαδικασία της οργάνωσης της τάξης σε ομάδες, αφού επιλέξει έναν εκπρόσωπο-ομιλητή, ο οποίος παιζει το ρόλο του διδάσκοντα:
  •  Επίδειξη: ο ομιλητής απευθύνεται στην ομάδα
  • Πώς θα παρουσίασει τα θέματα, πώς θα προτείνει την επιλογή των θεμάτων
  • Με ποια κριτήρια θα οργανώσει τις ομάδες
  •   Πώς θα προτείνει-ορίσει-συναποφασίσει με μαθητές την κατανομή εργασιών
  • Ποιες πιθανές πηγές άντλησης πληροφοριών θα προτείνει
  •  Πώς θα ενθαρρύνει
  •  Τρόπος αντιμετώπισης αποριών, ή αλλιώς
  • Επικοινωνιακό ρεπερτόριο
3η ομάδα
Θέμα: η ομαδική εργασία ως διδακτική μέθοδος
Η ομάδα μελετάει τα θετικά και αρνητικά της ομαδικής εργασίας
Πρέπει να παρουσιαστούν:
  • Δεξιότητες του εκπαιδευτικού
  • Κριτήρια επιλογής των θεμάτων
  •  Μέθοδοι ενθάρρυνσης-ανατροφοδότησης
  • Οργάνωση πίνακα αξιολόγησης α. ομάδας β. μαθητή
  • Αναστοχασμός: τα υπέρ και τα κατά της ομαδικής εργασίας
  •  Πιθανά προβλήματα και δυσκολίες , τρόποι πρόληψης


    Κυριακή, 25 Σεπτεμβρίου 2011

    ΠΕΚ Πάτρας, Σεπτέμβριος 2011

    Στις αρχές Σεπτεμβρίου δίδαξα στα ΠΕΚ Πατρών. Υποσχέθηκα στους συναδέλφους που παρακολούθησαν την ενότητα 3β. Προετοιμασία διδακτικής ενότητας ή κεφαλαίου [....]διδακτικές στρατηγικές και διδακτικά εργαλεία, ότι θα αναρτήσω τα περιεχόμενα και αυτής και της ενότητας  4β. Σχέδια εργασίας, ερευνητικές εργασίες [...] λειτουργία των ομάδων.
    Ομολογουμένως με αρκετή καθυστέρηση, το κάνω τώρα.
    Πρώτη ανάρτηση, το φύλλο οργάνωσης μαθήματος

    ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΜΑΘΗΜΑ ΤΕΧΝΗΣ

    π.χ. Ενότητα «Χρώμα»

    ΤΑΞΗ


    ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    π.χ. «θερμά-ψυχρά»

    ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    ΓΙΑΤΙ;




    ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ με τα προηγούμενα

    Ως προς ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ:
    Ως προς ΤΑ ΥΛΙΚΑ:

    ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

    1
    2
    3
    (όχι παραπάνω από τρεις στόχοι σε κάθε μάθημα. Οι στόχοι ταυτίζονται με  τα κριτήρια αξιολόγησης)

    Ο ΜΑΘΗΤΗΣ ΕΠΙΔΙΩΚΕΤΑΙ ΝΑ:







    ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΓΝΩΣΗ

    ΟΔΗΓΙΕΣ (είδος και φύση των δραστηριοτήτων)

     ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ  (στάδια του μαθήματος)

    ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ: (π.χ. μετωπική διδασκαλία, παρουσίαση σε power point, καταιγισμός ιδεών, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, μάθηση μέσω ανακάλυψης, παιχνίδι ρόλων, διδασκαλία με ερωταποκρίσεις, διερευνητική μάθηση, παρωθητικός κατευθυνόμενος διάλογος, μη κατευθυνόμενος διάλογος )






     ΥΛΙΚΑ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΝ: ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ/ ΑΦΊΣΕΣ/ ΕΡΓΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ/ SLIDES ΕΡΓΩΝ/ ΥΛΙΚΑ /

    ΑΛΛΕΣ ΑΝΑΦΟΡΕΣ














    ΒΑΘΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ


    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    Ø  Τα κριτήρια αξιολόγησης : επιτεύχθηκαν οι στόχοι που θέσαμε στην αρχή της ενότητας;
    Ø  Ο βαθμός επίτευξης κάθε στόχου από κάθε μαθητή προσδιορίζει και το βαθμό αξιολόγησής του:
    1ος στόχος: επιτεύχθηκε από το  0…………………..10……………………..20
    2ος στόχος: επιτεύχθηκε από το  0…………………..10……………………..20
    3ος στόχος: επιτεύχθηκε από το  0…………………..10……………………..20

    ΑΥΤΟ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

    Ø  Πόσοι μαθητές ανταποκρίθηκαν στους στόχους που έθεσα;
    Ø  Πόσο καλά ανταποκρίθηκαν οι μαθητές στους στόχους που έθεσα;
    Ø  Πώς ανταποκρίθηκα εγώ στους στόχους και στις δυσκολίες που εμφανίστηκαν;
    Ø  Τι πρέπει να κάνω ώστε να είναι πιο κατανοητό το μάθημά μου;
    Ø  Τι είμαι πρόθυμος-η να αλλάξω για να κάνω το μάθημα έτσι όπως το θέλω;
    Ø  Τι πρέπει να κάνω-αλλάξω-βελτιώσω-παραλλάξω για να γίνει το μάθημά μου πηγή δημιουργικής ευχαρίστησης για μένα και τους μαθητές μου;