ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ 
ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ


1. Η Ιστορία της Τέχνης μέσα από την απόδοση της 3ης διάστασης.

2. Η Ιστορία της Τέχνης μέσα από την αναπαραστατική πιστότητα. Η θεωρία της «μίμησης».

3. Η εικονογραφική - εικονολογική προσέγγιση. Εστιάζουμε στο έργο και το αναλύουμε. Η διαδικασία - απλοποιημένα - περιλαμβάνει  α.την εικονογραφική έρευνα, δηλαδή, α.1 περιγραφή, α.2 έρευνα σύνθεσης, α.3 ταύτιση-αναγνώριση των μορφών  α.4 αναζήτηση περιεχομένων. β.την εικονολογική έρευνα, δηλαδή, β.1 την βαθύτερη αναζήτηση των νοημάτων, β.2 την αναζήτηση των πεποιθήσεων της εποχής, β.3 την αναζήτηση φιλολογικών ή άλλων επιρροών που ασκήθηκαν στον καλλιτέχνη.

4. Η ιστορία των προτύπων. ΄Άνθιση και παρακμή των μοτίβων.  (π.χ. η ανθρώπινη μορφή στη στάση του χιασμού ή κοντραπόστο, Πoλύκλειτος- Ντονατέλο- Βερόκιο-Ροντέν  ).
   
5. Ιστορία της τέχνης μέσα από τα θέματα. (θεματική προσέγγιση) π.χ. το πορτραίτο, η νεκρή φύση, το τοπίο.

6. Κοινωνική ιστορία της τέχνης. Οι αισθητικές ποιότητες μπαίνουν σε δεύτερο πλάνο ενώ η  προσοχή εστιάζεται στις πολιτικές, οικονομικές, θρησκευτικές, επιστημονικές και κοινωνικές συνθήκες του έργου της τέχνης.

7. Συγκριτική μέθοδος. ΄Έργα διαφορετικών εποχών συγκρίνονται για να βρεθούν αναλογίες, ομοιότητες ή διαφορές.

8. Βιογραφική προσέγγιση. Εξετάζεται ο καλλιτέχνης και το έργο του.

9. Ο καθηγητής παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά ενός κινήματος. Κατόπιν, παρουσιάζονται τα έργα για να τεκμηριωθούν και να αφομοιωθούν τα χαρακτηριστικά του κινήματος.

10. Παρουσίαση έργων ενός κινήματος, χωρίς άλλη παροχή γνώσεων. Με  μεθοδευμένες ερωτήσεις  ο καθηγητής εκμαιεύει τα χαρακτηριστικά του κινήματος από τους μαθητές.


Θεματα που μπορεί να προτείνετε για ομαδικές εργασίες:

Αναγέννηση: η απόδοση του χώρου
Οι μεγάλοι της αναγέννησης
--------------------------
Μπαρόκ: ο κόσμος σαν θέατρο
Η τοπιογραφία
--------------------------
Ροκοκό
οι ευγενείς και οι αυλικοί του βασιλιά
--------------------------
Νεοκλασικισμός: τέχνη και κανόνες
Το έργο τέχνης ως μήνυμα ηθικής-Δημόσια έργα 
--------------------------
Ρομαντισμός : ο καλλιτέχνης ως εκφραστής συναισθημάτων
Το έργο τέχνης ως δήλωση ελευθερίας
--------------------------
Ρεαλισμός: ο καλλιτέχνης ως καταγράφων την κοινωνική πραγματικότητα
Το έργο τέχνης ως κοινωνική καταγγελία
--------------------------
Ιμπρεσσιονισμός: ο καλλιτέχνης ως καταγράφων το φως
Το έργο τέχνης ως απόδοση του στιγμιότυπου και της καθημερινότητας
--------------------------
Εξπρεσσιονισμός: ο καλλιτέχνης ως «χειρώνακτας»
Το έργο τέχνης ως καταγραφή συναισθημάτων
--------------------------
Κυβισμός: η σχέση θεατή και αντίληψης της πραγματικότητας
Αλήθεια/πραγματικότητα και αναπαράστασή της στο έργο της τέχνης
--------------------------
Σουρεαλισμός: η τέχνη ως αναπαράσταση εικόνων του υποσυνείδητου
Ο συνειρμός και το τυχαίο γίνονται εικόνες
--------------------------
Αφηρημένος Εξπρεσιονισμός: η τέχνη ως τελετουργία
Το έργο τέχνης και η άμεση καταγραφή της χειρονομίας του καλλιτέχνη

ΤΡΟΠΟΙ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ.doc by Olga Ziro
">





 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



παράδειγμα ΦΥΛΛΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 ΄Εργο Τέχνης (Εικόνα του έργου)




1.     Περιγράψτε τι βλέπετε στην εικόνα
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………

3.     Ποιά μορφή ή στοιχείο τραβά περισσότερο την προσοχή σας;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2.    Ποιά μορφή ή στοιχείο τραβά περισσότερο την προσοχή σας;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
.…………………………………………………………………………………………………………………………………………….

4.     Πού είναι ο ζωγράφος;

                                   
5.     Τι πληροφορίες μπορείτε να αντλήσετε από το έργο (χωρίς να ανατρέξετε σε άλλες πηγές παρά μόνον για να επιβεβαιώσετε τις απόψεις σας)


α. για την εποχή
                        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
                        ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

β. για το ζωγράφο

                        …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
                        …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
                  

γ. για τη ζωγραφική αναπαράσταση του χώρου

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
                        …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
  
                   δ. Για την επιφάνεια πάνω στην οποία έχει ζωγραφιστεί το έργο και το υλικό  με το οποίο δημιουργήθηκε

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
                        …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

                        ε. Ποιο στοιχείο από όσα εντοπίσατε νομίζετε ότι κάνει το έργο σημαντικό;
                        …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
                        …………………………………………………………………………………………………………………………………………….

                     στ. Μπορείτε να το συνδέσετε με την εποχή σας;
                        …………………………………………………………………………………………………………………………………………….
                        …………………………………………………………………………………………………………………………………………….


                         ζ. Δημιουργία έργου
                           
Δημιουργείστε μία εικόνα ανάλογη/αντίστοιχη (χρησιμοποιώντας ανάλογα μορφολογικά στοιχεία με εκείνα του έργου τέχνης) με στοιχεία της δικής μας εποχής
(υλικό: κολάζ, ψηφιακό κολάζ, μολύβι ή στυλομαρκαδοράκι, τέμπερες ή μαρκαδόροι ή ξυλομπογιές, σε  μέγεθος 20 x 25 εκ.)




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου