Πέμπτη 29 Αυγούστου 2013

ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Απο την Ενωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων:



Η αναγκαιότητα επανένταξης των Καλλιτεχνικών μαθημάτων, Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο, Ιστορία της Τέχνης, στο Γενικό Λύκειο

28 Αυγούστου 2013 στις 6:55 μ.μ.
ΕΝΩΣΗ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ  ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Παπαναστασίου 49  104 45 ΑΘΗΝΑ  Τηλ. Φαξ.: 210 8321783                    Αθήνα 27-8-2013


Το γνωστικό αντικείμενο της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης καλύπτει ταυτόχρονα τη θεωρητική αλλά και την εργαστηριακή εκπαίδευση, σε θέματα τέχνης. Αυτό άλλωστε υπαγορεύεται και από τον χαρακτήρα των σπουδών στις Σχολές Καλών Τεχνών απ’ όπου προέρχονται οι εκπαιδευτικοί Τέχνης.
   Η διαπίστωση αυτή είναι καθημερινή πραγματικότητα, πιστοποιημένη από τους σχολικούς Συμβούλους του κλάδου, τους διδάσκοντες και διδασκόμενους, τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, τους γονείς και κηδεμόνες και την επαγγελματική πρακτική.
Καθολική είναι η διαπίστωση ότι η απουσία εργαστηριακής σπουδής, μειώνει σημαντικά την απόδοση και επίδοση των μαθητών, καθιστά ελλειμματική την  εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών, με αναπόφευκτη συνέπεια να ολοκληρώνεται μικρό μόνο μέρος της προβλεπόμενης ύλης.


  Η εξέλιξη της καλλιτεχνικής παιδείας στο Λύκειο από το 1959 έως το 2013

   Στις αλλεπάλληλες μεταρρυθμίσεις που έχει υποστεί η εκπαίδευση, τις τελευταίες τουλάχιστον δεκαετίες, αν και από την πλευρά αρμοδίων, η ρητορική «περί καλλιτεχνικής παιδείας» γνώρισε, γενικά, έξαρση, και για ελάχιστες χρονικές περιόδους κατείχε μια ευνοϊκότερη θέση στο Λύκειο.
Η τέχνη ενσωματώνει σε μια ενιαία διαδικασία, διανοητική και χειρωνακτική εργασία.
Το περιεχόμενο της διδασκαλίας της καλύπτει, ανεξάρτητα από συμβατικές ταξινομήσεις, ένα ειδικό πεδίο της ανθρώπινης γνώσης και εμπειρίας.
Αν και είναι προφανές ότι το περιεχόμενο της διδασκαλίας της τέχνης δεν μπορεί και δεν είναι δυνατόν να ταυτιστεί ή συγχωνευτεί με εκείνο των σπουδών των άλλων επιστημών (είτε των ονομαζόμενων ανθρωπιστικών, είτε των θετικών), λειτουργεί ωστόσο σαν ένας ιδιόμορφος ενοποιητικός κρίκος ανάμεσά τους, αγγίζοντας και επαναπροσδιορίζοντας θεμελιακά στοιχεία και πλευρές τους, με τους τρόπους, τα μέσα και τις μεθόδους της τέχνης.
Από τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητές της αυτές, η διδασκαλία της Τέχνης είναι αναγκαίο να αποτελεί αναπόσπαστο όσο και ουσιαστικό συστατικό στοιχείο της Γενικής Παιδείας, ειδικά της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των τύπων και όλων των βαθμίδων της.
Οι καλές Τέχνες ενώ λειτουργούν αυτεξούσια αλλά και ενοποιητικά για ποικίλα γνωστικά αντικείμενα, ταυτόχρονα υποβοηθούν αποτελεσματικά και στην εξειδίκευση και στην τεχνική κατάρτιση σε πολλούς επιμέρους τομείς.
Για όλους τους παραπάνω λόγους η ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ είναι απαραίτητη τόσο στο ωρολόγιο πρόγραμμα του Γυμνασίου που συνεχίζει να υπάρχει, όσο και σε αυτό του Λυκείου (Γενικού – Επαγγελματικού) από το οποίο πρόσφατα αφαιρέθηκε.
Η κορύφωση των δυνατοτήτων εμπέδωσης, κατάκτησης και δυναμικής συμβολής της καλλιτεχνικής διδασκαλίας στην όλη εκπαιδευτική διαδικασία, είναι αναγκαίο να συντελείται στο Λύκειο, όπου οι μαθητές  είναι περισσότερο ώριμοι και προετοιμασμένοι να φανερώσουν ευαίσθητες διανοητικές αναζητήσεις και προβληματισμούς για τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό.


ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Να επανέλθει η διδασκαλία των Καλλιτεχνικών μαθημάτων σαν μάθημα Γενικής Παιδείας, σ’ όλες τις τάξεις του Λυκείου, και να ενταχθεί ως μάθημα επιλογής ως εξής:

Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
α) Ένταξη των μαθημάτων Σχεδίου (Ελεύθερο – Γραμμικό)
 και στις τρεις τάξεις του Λυκείου από τρεις (3) ώρες την εβδομάδα το κάθε ένα, αφού η πανελλαδική εξέτασή τους έχει διάρκεια έξι (6) ώρες.
Να επιλέγονται και τα δύο Σχέδια αφού και τα δύο είναι εξεταζόμενα μαθήματα.
β) Ιστορία της Τέχνης δύο (2) ώρες

Η αναγκαιότητα και χρησιμότητα της διδασκαλίας των δύο μαθημάτων Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου, διαφαίνεται στο ότι υπάγονται στα ειδικά μαθήματα πανελλαδικά εξεταζόμενα για τις κατευθύνσεις:
α) ΑΕΙ – Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονική και άλλες Πολυτεχνικές Σχολές
β) ΤΕΙ – Εφαρμοσμένων Τεχνών και λοιπά.

Οι ενδιαφερόμενοι μαθητές για τις παραπάνω σχολές δεν είναι δυνατόν να μην έχουν διδαχθεί (μη διδακτέα ύλη στο Γενικό Λύκειο τα μαθήματα Ελεύθερου και Γραμμικού
Σχεδίου) και να στρέφονται απευθείας στα φροντιστήρια.
Πιστεύουμε ότι αντιλαμβανόμενοι την αναγκαιότητα των παραπάνω προς όφελος των μαθητών, θα επανεξετάσετε με βάση τα αντικειμενικά κριτήρια που παραθέτουμε, το αίτημα του κλάδου μας, για επανένταξη των Καλλιτεχνικών μαθημάτων και στις τρεις τάξεις του Γενικού Λυκείου.

Για το Δ.Σ. της ΕΝΩΣΗΣ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ  ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Η Γραμματέας                                                                        Η Πρόεδρος


     Ν. Παληοκώστα                                                                        Ζ. Χατζή