Τρίτη 20 Μαρτίου 2012

Αγαπώ και προβάλλω τον τόπο μου-συνέχεια


Μετά την προηγούμενη δημοσιεύεση θέλω να κάνω μερικές παρατηρήσεις για το θέμα 
"αγαπώ και προβάλλω τον τόπο μου".
Το θέμα όπως τιτλοφορείται έχει ευρύτητα και περιλαμβάνει το θέμα του τόπου, της αγάπης του τόπου, της γνωριμίας μας με την ιστορία και την παράδοσή του.
Στην επαφή  με τον τόπο περιλαμβάνεται 
το μνημείο, αρχαιολογικό και πρόσφατο, αρχιτεκτόνημα ή γλυπτό, 
το πορτραίτο της πόλης
το εμπορικό κέντρο, 
οι διαδρομές – ή / και οι σταθμοί των καθημερινών ανθρώπων, 
οι κόμβοι,  
οι πυκνώσεις και οι αραιώσεις,
 τα γρήγορα ή αργά περάσματα της πόλης, 
τα σημεία συνάντησης,  
αλλά και οι τοπoνυμίες
οι οδοί  και τα ονόματά τους.

Μερικές από τις ερωτήσεις που μπορούμε να θέσουμε στους μαθητές είναι
  • Πώς μπορούμε να προετοιμάσουμε την εικαστική δράση-δημιουργικό έργο;
  • Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα έργο με συνοχή –μία δράση, ένα πολύπτυχο, ένα σπονδυλωτό έργο.
  • Τι συνδέει τις  πόλεις;
  • Πώς μπορούμε αλλιώς να τις συνδέσουμε;
  • Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε χάρτη, αφίσες τουριστικές, μεγεθυμένες φωτογραφίες μνημείων, μεγεθυμένους χάρτες;
  • Πώς μπορούμε να παρέμβουμε (οι μαθητές) πάνω
  • στην αφίσα-
  • στο χάρτη-
  • στη μεγεθυμένη φωτογραφία-
  • στο λευκό χαρτί;
  • Με ποιά υλικά;
  • Με πλαστικά, πινέλα, μαρκαδόρους, κόλλες, ψαλίδια ή τι άλλο;


Τα βασικά βιβλία που διαπραγματεύονται το θέμα της πόλης/χώρου είναι

1.       Gaston Bachelard, Η Ποιητική του χώρου.  

2.       Kevin Lynch, The Image of the City, όπου ανιχνεύονται οι συναισθηματικές σχέσεις του ατόμου με την πόλη. H πόλη «διαβάζεται» και σταδιακά διαμορφώνεται ως εικόνα ενός  νοητικού χάρτη στη φαντασία του ατόμου ανάλογα με τις συναισθηματικές του φορτίσεις και μνήμες, από ό,τι περπάτησε ή βίωσε, σε   δρόμους/μονοπάτια, σε άκρα(τοίχοι ή ακτογραμμές), τομείς (συνοικίες φτωχές ή πλούσιες), κόμβους (εμπορικά κέντρα, πυκνώσεις ή αραιώσεις ανθρώπων), σταθμούς (σημεία αναφοράς όπως μνημείο, κτήριο, γλυπτό) της πόλης.

3.       Christian Norberg-Schulz, Genius Loci, Το Πνεύμα του Τόπου.

Αν θέλετε επισκεφθείτε μερικές χρήσιμες ιστοσελίδες επισκεφθείτε:


ειδικά το ακόλουθο βίντεο

Καλή και δημιουργική συνέχεια.

Πανελλαδική καμπάνια για τα σχολεία: «Αγαπώ και προβάλλω τον τόπο μου»



Οι σχολικές εκδρομές αποτελούν μία από τις βασικές εκπαιδευτικές
δραστηριότητες της σχολικής ζωής και ταυτόχρονα είναι το προνομιακό πλαίσιο για τους
μαθητές που τους επιτρέπει να γνωρίσουν βιωματικά το μοναδικό φυσικό περιβάλλον της
χώρας μας, τα μνημεία της ιστορίας μας και του πολιτισμού μας, αλλά και να
κοινωνικοποιηθούν, να αναπτύξουν σχέσεις μεταξύ τους και με τους καθηγητές τους.
Ο στόχος των σχολικών εκδρομών είναι πρωτίστως παιδαγωγικός και
ψυχαγωγικός και μπορεί να συνδυαστεί με την υποστήριξη και την ανάπτυξη του μεγάλου
πλεονεκτήματος της χώρας μας που είναι ο τουρισμός.
Για την προβολή και προώθηση της Ελλάδας ως τόπο προορισμού σχολικών
εκδρομών τόσο για τα σχολεία της χώρας, όσο και για σχολεία του εξωτερικού, με
πρωτοβουλία του Υπουργείου,
δημιουργείται ψηφιακή διαδραστική πλατφόρμα με το
ενδεικτικό σύνθημα 
«Πάμε Ελλάδα”/Schools, let’s go to Greece»
και ξεκινά μια
πανελλαδική καμπάνια, με τίτλο: 
«Αγαπώ και προβάλλω τον τόπο μου», 
η οποία κορυφώνεται την Κυριακή 1 Απριλίου 2012 
με κεντρικές εκδηλώσεις σε πόλεις όλων των Περιφερειών.
Σε αυτή την προσπάθεια είναι αναγκαία η ενεργός συµµετοχή των σχολείων και
πρωτίστως των µαθητών, οι οποίοι µπορούν να κάνουν έντονη την παρουσία τους στις
 ελληνικές πόλεις µε τις δράσεις τους και τα δηµιουργικά τους έργα,  ώστε το σύνθηµα:  
«Πάµε Ελλάδα/Schools, let’s go to Greece» 
να φτάσει σε όλη τη χώρα και πέρα από τα σύνορά της.  
   Ένα τµήµα ή τάξη ή σχολείο δηµιουργεί το δικό του έργο για την προβολή του
τόπου του,  µε στόχο να προσελκύσει σχολεία από άλλα µέρη της Ελλάδας ή του
εξωτερικού.
 Το έργο θα είναι ένα βίντεο µέγιστης διάρκειας έως 5 λεπτών, το οποίο µπορεί
να περιέχει:  
• εικόνες - φωτογραφίες της περιοχής  
• τραγούδι - χορό   
• γκράφιτι (σε ύφασµα ή σε χαρτί) 
• άλλο δηµιουργικό έργο που θα προτείνει το σχολείο   
Το έργο µπορεί να είναι εκτός από την ελληνική και στη αγγλική γλώσσα,  δεδοµένου ότι
θα απευθύνεται και προς τους µελλοντικούς επισκέπτες –  συµµαθητές τους από το
εξωτερικό, εφόσον η πλατφόρµα θα είναι επισκέψιµη και από σχολεία του εξωτερικού. 
Η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει το σχολείο για να αναρτήσει το βίντεο,  είναι
απλή, διαρκεί µερικά µόνο λεπτά και είναι η εξής: 
1.  Επίσκεψη στη σελίδα http://vod.sch.gr και  επιλογή "Σύνδεση", χρησιµοποιώντας
τα στοιχεία του λογαριασµού του σχολείου σας στο Πανελλήνιο Σχολικό ∆ίκτυο. 
Στη συνέχεια, επιλογή "Ανάρτηση Βίντεο" . 
2.  Συµπλήρωση όλων των πεδίων της φόρµας που εµφανίζεται.  Στο πεδίο
"Λεπτοµερής περιγραφή του βίντεο" συµπλήρωση στοιχείων που σχετίζονται µε το
βίντεο,  όπως για παράδειγµα το όνοµα του σχολείου και τους συντελεστές που
εργάστηκαν για το βίντεο (π.χ., εκπαιδευτικοί, µαθητές κτλ). 
3.  Προσοχή, στο πεδίο "Επιλέξτε κατηγορία για το βίντεο" πρέπει να επιλεγεί
µόνο η κατηγορία "Πάµε Ελλάδα". 
4.  Πρέπει επίσης να γίνει  επιλογή των όρων χρήσης, αποδοχή τους και στη συνέχεια
η  ανάρτηση του βίντεο. 
Η καταληκτική ηµεροµηνία ανάρτησης των έργων στην ανωτέρω ηλεκτρονική διεύθυνση
ορίζεται η Τετάρτη 28η Μαρτίου 2012.