Δευτέρα, 2 Σεπτεμβρίου 2013

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΣΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗς ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΕΠΑΝΕΝΤΑΞΗΣ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ

"ΜΑΘΗΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ!!!
1. Τι είναι Σχέδιο;  Τι σημαίνει σχεδιάζω;
Χρειάζεται να σχεδιάζω;  Γνωρίζω να σχεδιάζω;
Σχεδιάζω το μέλλον μου, σχεδιάζω την επόμενη κίνηση (μεταφορική έννοια του σχεδίου).

Το Σχέδιο μας περιβάλλει στην καθημερινή μας ζωή.  Σχέδιο είναι ο Πολιτισμός μας.
Η ρίζα της λέξης ξεκινάει από τον Όμηρο και σημαίνει «εκ του σύνεγγυς - σε άμεση επαφή» και είναι αυτή η άμεση επαφή που έδωσε στην Τέχνη και γενικότερα στην ελεύθερη σκέψη τη δυνατότητα να δημιουργήσει και να ανοίξει νέους ορίζοντες.

Το Σχέδιο αποτέλεσε και συνεχίζει να αποτελεί τον τρόπο με τον οποίο μεγάλες προσωπικότητες αλλά και καθημερινοί άνθρωποι οργανώνουν τη σκέψη τους για να την αναπτύξουν μεθοδικά και δημιουργικά σε εφαρμογές που συναντιούνται.
Είναι μια γνώση σύνθετη η οποία κατακτιέται έπειτα από πολυετή εκπαιδευτική διαδικασία στην οποία ο μαθητής επιστρατεύει ταυτόχρονα θεμελιώδεις βάσεις και κανόνες, αξίες, αισθητική καλλιέργεια, συναισθήματα, ωριμότητα, οξυδέρκεια, δηλαδή καταθέτει τον εαυτό του.
Με γνώμονα την παρατήρηση και μελέτη της φύσης και του περιβάλλοντος (μαθαίνω να παρατηρώ και να ερευνώ, όχι απλά να βλέπω), εμπλουτίζονται οι σχεδιαστικές ικανότητες των μαθητών.

Η άποψη του διάσημου γλύπτη του 20ου αιώνα Henry Moore είναι:

«Πιστεύω ότι το σχέδιο πρέπει να διδάσκεται με σοβαρότητα ακόμη και στα δημοτικά σχολεία σαν ένα μέρος της γενικής εκπαίδευσης, όχι με σκοπό να παράγει μεγάλο αριθμό ζωγράφων και γλυπτών, αλλά για να μάθουν τα παιδιά να κοιτούν, να χρησιμοποιούν τα μάτια τους…. Ακόμη κι’ αν κάνουν ένα πολύ φτωχό σχέδιο, αυτό που έχει σημασία είναι ότι κοίταξαν έντονα κάτι έστω και για μικρό χρονικό διάστημα».

Η γνώση της φύσης, η παρατήρηση του σχεδίου της και η συμπεριφορά των φυσικών υλικών είναι σημαντική όχι μόνον εκπαιδευτικά αλλά και ηθικά γιατί προάγει ένα αίσθημα αλήθειας και ειλικρίνειας στο σχέδιο.
Σχέδιο - σχήμα αντίθετο του α-σχημου

Ελεύθερο Σχέδιο: Εκπαιδεύομαι να σχεδιάζω ελεύθερα με προσωπική ματιά το όλον και τις λεπτομέρειες του θέματος που παρατηρώ και ερευνώ.

Γραμμικό Σχέδιο: Εκπαιδεύομαι να σχεδιάζω με προαπαιτούμενα δεδομένα με σκοπό συγκεκριμένο κατασκευαστικό αποτέλεσμα.
Με τη σκέψη σχεδιάζουμε αφηρημένα, με το σχέδιο η σκέψη μετουσιώνεται σε συγκεκριμένο αποτέλεσμα.

Ιστορία Τέχνης: Διδάσκομαι και πληροφορούμαι ολοκληρώνοντας την Εικαστική μου εκπαίδευση, για τους Πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν παγκόσμια ανά τους αιώνες.
Μέσα από την ιστορία της τέχνης γνωρίζω  μεγάλους καλλιτέχνες ζωγράφους, γλύπτες, χαράκτες, αρχιτέκτονες, που συντέλεσαν με το έργο τους στη διατήρηση, την ανανέωση εξέλιξη των τεχνών και την προώθηση του Πολιτισμού.

Εφαρμογές Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου

ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΓΛΥΠΤΙΚΗ
ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ      ΧΑΡΑΚΤΙΚΗ – ΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ
ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ- ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ
ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑ – ΣΚΗΝΙΚΑ – ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ κλπ

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ
ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ      ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑ κλπ

Οι εφαρμογές δεν περιορίζονται μόνο στα παραπάνω παραδείγματα-επαγγέλματα, αλλά έχουν αντίκρισμα σε αναρίθμητα πεδία της καθημερινής ζωής όλων μας, όπως επίσης και σε επαγγέλματα που ουδεμία σχέση έχουν με τις τέχνες .





ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Η έλλειψη  των μαθημάτων Τέχνης στο Λύκειο, στη βαθμίδα που εμπλουτίζεται και συνοψίζεται η εκπαιδευτική διαδικασία, αναμφισβήτητα αφήνει ανολοκλήρωτο το εκπαιδευτικό έργο των προηγουμένων ετών (Δημοτικό, Γυμνάσιο) και δημιουργεί  κενά. Για το λόγο αυτό είναι αναγκαίο:

Να επανέλθει η διδασκαλία των Καλλιτεχνικών μαθημάτων σαν μάθημα Γενικής Παιδείας, σ’ όλες τις τάξεις του Λυκείου, και να ενταχθεί ως μάθημα επιλογής ως εξής:

Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
α) Ένταξη των μαθημάτων Σχεδίου (Ελεύθερο – Γραμμικό)
και στις τρεις τάξεις του Λυκείου από τρεις (3) ώρες την εβδομάδα το κάθε ένα, αφού η πανελλαδική εξέτασή τους έχει διάρκεια έξι (6) ώρες.
Να επιλέγονται και τα δύο Σχέδια αφού και τα δύο είναι εξεταζόμενα μαθήματα.
β) Ιστορία της Τέχνης δύο (2) ώρες

Η αναγκαιότητα και χρησιμότητα της διδασκαλίας των δύο μαθημάτων Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου, διαφαίνεται στο ότι υπάγονται στα ειδικά μαθήματα πανελλαδικά εξεταζόμενα για τις κατευθύνσεις:
α) ΑΕΙ – Ανώτατες Σχολές Καλών Τεχνών, Αρχιτεκτονική και άλλες Πολυτεχνικές Σχολές
β) ΤΕΙ – Εφαρμοσμένων Τεχνών και λοιπά.

Οι ενδιαφερόμενοι μαθητές για τις παραπάνω σχολές δεν είναι δυνατόν να μην έχουν διδαχθεί (μη διδακτέα ύλη στο Γενικό Λύκειο τα μαθήματα Ελεύθερου και Γραμμικού
Σχεδίου) και να στρέφονται απευθείας στα φροντιστήρια.

Αναλαμβάνετε την ευθύνη της εισαγωγής του ά-σχημου στη Δημόσια Εκπαίδευση του μέλλοντος;
Ετυμολογία της λέξης Νομοσχέδιο = Νόμος + Σχέδιο

ΟΙ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ  ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ  ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
ΑΤΕΝΙΖΟΥΜΕ  ΕΝΑ  ΜΕΛΛΟΝ   ΜΕ   ΣΧΕΔΙΟ + ΝΟΜΟ!

Προσδοκούμε στη συμπαράσταση της εκπαιδευτικής κοινότητας (γονείς, μαθητές, συναδέλφους) και ευελπιστούμε να ακούσουμε τη θέση και τη φωνή των μεγάλων δασκάλων των Τεχνών, που αφήνουν το στίγμα τους καθημερινά για τη διάσωση και την εξέλιξη του Πολιτισμού στην Ελλάδα.Προσδοκούμε στη συμπαράσταση της εκπαιδευτικής κοινότητας (γονείς, μαθητές, συναδέλφους) και ευελπιστούμε να ακούσουμε τη θέση και τη φωνή των μεγάλων δασκάλων των Τεχνών, που αφήνουν το στίγμα τους καθημερινά για τη διάσωση και την εξέλιξη του Πολιτισμού στην Ελλάδα".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου