Κυριακή 31 Αυγούστου 2008

Γ΄ ΤΑΞΗ
Α΄ΤΡΙΜΗΝΟ

Αρ.μαθ/
μάτων ή
ημερ/νία -- Ενότητα -- Ασκηση
1. Παράδοση υλικών (Μπλοκ Νο 4, μολύβια 2Β,4Β, χάρακας, καμπυλόγραμμο, στυλομαρκαδόροι 0,1 και 0,5, μαρκαδόρος χονρός μαύρος και κόκκινος), Εισαγωγή στο μάθημα. Μιλάμε ξανά για το φως και τις σκιές, σχεδιάζουμε στον πίνακα πώς πέφτουν οι σκιές στα αντικείμενα, ζητάμε από τους μαθητές να σχεδιάσουν στο πρόχειρο και να τα μεταφέρουν μετά στο μπλοκ τους.
2. Φωτα και σκιές, Β.Μ. σελ 12. Ασκηση: Toνική αρμονία, τονική αντίθεση: Χωρίζουν το χαρτί στη μέση ή στα τέσσερα και με γεωμετρικά αφαιρετικά σχήματα αποδίδουν τους τόνους όπως Τ.Α. σελ.7
3-4. Τόνοι του Γκρί, από το άσπρο στο μαύρο. Ασκηση : 3 στήλες με 9 χωρίσματα η κάθε μία (3χ27εκ.). Στη μία αποδίδονται τα γκρίζα με μολύβι, στη δεύτερη με στιλομαρκαδοράκι 0,5, στην τρίτη με στιλομαρκαδοράκι 0,5 και κουκίδες.
5-6. Κάνναβος για απόδοση εντάσεων με τόνους και γραφισμούς. Ασκηση: τετράγωνο 25χ25εκ., χωρισμένο σε τετράγωνα ανα 5 εκ. Στιλομαρκαδοράκι 0,1 και 0,5. Πλαίσιο με χοντρό μαρκαδόρο
7-8. Κυβισμός. Β.Μ. σελ. 19 εικ.6. Ασκηση: Από τη μία άκρη του μπλοκ ως την άλλη, σχεδιάζω με χάρακα 3 τεθλασμένες που στριφογυρίζουν όσες φορές θέλω μέσα στο χαρτί. Αυτές τέμνονται ή δεν τέμνονται. Επάνω από αυτές σχεδιάζω μπυκάλι και 3 φρούτα πάνω σε τραπέζι. Οπου οι γραμμές τους συναντούν τις αρχικές τεθλασμένες μετακινούνται προς τα πάνω ή προς τα κάτω (δηλ. σπάνε). Τα σχήματα που προκύπτουν γεμίζουν με γραμμές και καμπύλες, χρησιμοποιώντας χάρακα και καμπυλόγραμμο. Στιλομαρκαδοράκι 0,5 και 0,1. Εντάσεις με το μαύρο χοντρό μαρκαδόρο.
9. Τεστ αξιολόγησης. Aσκηση:Τ.Α. σελ. 7 με την παραλλαγή όλα τα σχήματα να είναι σχεδιασμένα με χάρακα και καμπυλόγραμμο και να γεμίσουν με γραφισμούς (κουκίδες, παύλες, /,>, ψευδογράμματα ىکص, ) με στιλομαρκαδοράκι 01,05. Προαιρετικά μπορούν να χρησιμοποιήσουν και ένα κόκκινο.Το πλαίσιο τονίζεται με χοντρό μαύρο μαρκαδόρο.
10-11. Κυβισμός συνέχεια-
Γίνεται αναφορά στον τρόπο που ο κυβισμός προσπαθεί να δει τα πράγματα από πολλές πλευρές ταυτόχρονα. Μιλάμε για τον τρόπο με τον οποίο ο ανθρώπινος νους συγκρατεί αποσπάσματα της πραγματικότητας και μετά τα συνθέτει σε μία ενιαία εικόνα. Δίνουμε το παράδειγμα:είμαστε μέσα στο λεωφορείο που τρέχει, κοιτάμε από το παράθυρο, παρατηρούμε μία γυναίκα με κόκκινο παλτώ, μία πινακίδα με έντονα γράμματα, ένα μπαλκόνι που κρέμονται ασπρόρουχα κλπ. Ασκηση: Η Πόλη. Στο 1/3 του χαρτιού του μπλοκ φέρνω ευθεία. Πάνω από αυτήν σχεδιάζω μία πόλη. Κάτω, φέρνω 3 οριζόντιες όχι παράλληλες που δεν τέμνονται, και 3 κάθετες όχι παράλληλες που δεν τέμνονται. Μέσα στα τμήματα που δημιουργούται σχεδιάζω αρχιτεκτονικά αποσπάσματα σπιτιών, τμήματα δρόμων κλπ. (κάθε απόσπασμα καταλαμβάνει ολόκληρο το χώρο σαν να ήταν μία κομμένη φωτογραφία). Το θέμα σχεδιάζεται με μολύβι. Υστερα, περνιέται όλο με τα στιλομαρκαδοράκια. Αν θέλουμε μαυρίζουμε τις βασικές γραμμές. Το πλαίσιο πάντα με το μαύρο χοντρό μαρκαδόρο


Β΄ΤΡΙΜΗΝΟ
1-2. Κυβιστικό πορτραίτο βλ. ξανά Β.Μ. σελ. 19 εικ.6, σελ. 88 εικ.2. Ασκηση: Σχεδιάζω με το χάρακα στο χαρτί του μπλοκ 3 τεθλασμένες από τη μία άκρη ως την άλλη που στριφογυρίζουν όσες φορές θέλω και μπλέκονται όσες φορές θέλω. Από πάνω, σχεδιάζω ένα πρόσωπο με το λαιμό και τους ώμους. Οπου οι γραμμές του πορτραίτου συναντούν τις τεθλασμένες μετακινούνται λίγο προς τα πάνω ή λίγο προς τα κάτω (=σπάνε). Τα τμήματα γεμίζουν με τόνους και γραμμές ή απλώς περνιούνται με τα στιλομαρκαδοράκια 0,1 και 0,5. Το πλαίσιο, πάντα, τονίζεται με το μαύρο χοντρό μαρκαδόρο.
3-4. Επιστροφή στην αναπαράσταση,
Β.Μ. σελ. 23 εικ. 20. βλ. και σελ.24 εικ. 26. Μιλάμε και για τα άλλα έργα στη σελίδα 23 και για τη θεματολογία αυτών των πιστών αναπαραστάσεων. Ασκηση: Προσπαθείστε να αποδώσετε με ανάλογο τρόπο με την εικ. 20 στη σελ.23 στο Β.Μ., μία Νεκρή φύση: καλάθι με φρούτα πάνω σε τραπέζι.
5-6. Απόδοση χώρου με προοπτική Β.Μ. σελ 18,19,26. Βλέπε και βιβλίο Α΄Τάξης, Β.Μ. σελ.44,45. Ασκηση: Δανείζομαι την άσκηση από το Β.Μ. της Α΄τάξης, σελ 44 §1: Παραλλάσσοντας την κλίμακα των μορφών που θα εντάξω, εισάγω την τάξη στον Σουρεαλισμό. Ζητάμε να παρατηρήσουν στο Β.Μ.σελ.48 την εικ.29, τον αντίχειρα του Σεζάρ.
7. Τεστ Αξιολόγησης. Ασκηση: Aρχαίο Μνημείο σε τοπίο, βλέπε Β.Μ. σελ.27 εικ. 6 και σελ.13 εικ.13. Απόδοση θέματος με στιλομαρκαδοράκι 0,1 και 0,5. Το πλαίσιο τονίζεται με το μαύρο χοντρό μαρκαδόρο.
8-9. Κίνηση -ένταση -δυναμική, Β.Μ. σελ.32,33,36,37. Ασκηση: Aποδίδω σκύλο που τρέχει ή δίνω την εντύπωση μεγάλης έντασης στο χαρτί.
10. Σημείο Γραμμή Σχήμα στην επιφάνεια. Β.Μ. σελ.41,42,43. Ασκηση: Χωρίζουμε το χαρτί του μπλοκ σε 6 μικρά τμήματα και κάνουμε μικρές ασκήσεις όπως στο Β.Μ. σελ. 42 και 43 με τα στιλομαρκαδοράκια. Τονίζουμε τα πλαίσια με μαύρο χοντρό μαρκαδόρο.
Γ΄ΤΡΊΜΗΝΟ
1-2. Συνεχίζοντας για τη Σύνθεση Β.Μ.σελ.47,48, Μιλάμε για Μανιερισμό και Θεοτοκόπουλο, για Μπαρόκ και Ρούμπενς, για Μετα Ιμπρεσιονισμό και Σεζάν σελ. 47. Ασκηση: Β.Μ. σελ 49 εργασία 5, για την ιεράρχηση των στοιχείων με βάση το μήνυμα που θέλουμε να μεταδώσουμε
3-4. Εισαγωγή στη Γραφιστική σχεδίαση, Β.Μ. σελ 50, 51,52. Ασκηση: Β.Μ. σελ 53, γράμματα, εντάσεις και μηνύματα. Οι μαθητές γράφουν σε κύκλο, ή σε έλλειψη ή σε άλλο αφηρημένο σχήμα το όνομά τους σαν σε γκράφιτι.
5. Νταντά και Σουρεαλισμός, Β.Μ. σελ.88, Οπτική ποίηση. Φέρνουμε στην τάξη σε ένα σακκουλάκι, κομμένες λέξεις από εφημερίδες και περιοδικά. Ζητάμε από τους μαθητές να τραβήξουν στην τύχη χαρτάκια-λέξεις που τοποθετούν και κολλούν στο χαρτί με την τυχαία σειρά που επιλλέγονται. Μιλάμε για το α-λογο του Νταντά. Ασκηση: Zητάμε από τους μαθητές να κάνουν το ίδιο στο σπίτι τους. Συζητάμε πάλι τη σημασία της αυξομείωσης των μεγεθών των γραμμάτων.
6. Σουρεαλισμός. Ζητάμε να πάρουν στα χέρια τους στιλό και χαρτι και να αρχίσουν να γράφουν αυτόματα. Εξηγούμε την αυτόματη γραφή και γιατί την χρησιμοποίησε ο Σουρεαλισμός. Ασκηση: Αντιγράφουν στο μπλοκ τα σουρεαλιστικά τους ποιήματα που έγραψαν με τη μέθοδο της αυτόματης γραφής, αυξομειώνοντας τα μεγέθη και την ένταση των γραμμάτων για να προσδώσουν ήχο ή μήνυμα-σημασία στην εικόνα-ποίημα, λογικό ή παρά-λογο.
7-8. Δημιουργία Αφίσσας, Β.Μ. σελ.55. Ασκηση: Με όλα τα προηγούμενα στοιχεία, δημιουργούν αφίσα για καλό καλοκαίρι, για μία ροκ συναυλία, για τις εξετάσεις που έρχονται, για το τέλος των γυμνασιακών τους χρόνων.

ΟΡΟΙ ΣΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΕΧΟΥΜΕ ΑΝΑΦΕΡΘΕΙ
Κυβισμός
Μετα-Ιμπρεσιονισμός
Ποπ-Αρτ
Ντανταισμός
Σουρεαλισμός
Αρτε Ποβερα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου